Wednesday 6 July 2011

manusia..............

assalamualaikum dari general..................


Manusia...
aku hidup didunia ini hanya kerana Dia....
Dia yg mmbawa aku kedunia ni......
saat mata dibuka,hanya tangisan yg memecah kesunyian...
tangisan yg membawa 1001 pertanyaan...
kenapa aku dilahirkan didunia yg kejam ini?
kenapa aku dilahirkan didunia?
bagaimana aku ingin menempuh hari2 mendatang tanpa perasaan takut,
bagaimana aku ingin menempuh liku2 yg penuh dgn simpang2 penyesatan!
aku tidur....aku sedar..aku duduk...aku bersenda...aku bekerja.....
apa maksud ini semua?!
mata dibuka luas..hati dicuci dgn kalimah2 sakti...fikiran dijaga dengan sebilah pedang...
mana pergi tiang yg kita pertahankan selama ini??!
yg meragut nyawa ribuan manusia!
mana pergi akhlak yg disemai dalam hati dan rohani?!
hilang tanpa penyesalan dimuka!
ciss!cilaka laknat!
mana pergi semua itu?!
makanan masa hanya lah kita!
kita dimamah dengan peredaran masa dan lupa akan sejarah yg ditinggalkan jauh
tanpa ada sedikit ruang didalam kotak fikiran untuk mengingatinya...
apa gunanya masa depan kalau kita tidak pandang ke belakang?!
apa gunanya sejarah kalau kita tidak membawa nya ke masa hadapan?!
hanya berserah pada takdir tanpa sebarang usaha??!
jangan jadi terlampau lemah!!
bangun dari tidur yg melalaikan!!
bunuh diri sendiri dan gantikan!!
basuh kaki dan tangan!!
masa sudah suntuk!!
mana hilangnya bekalan di akhirat?!
hilang kerana tidak di amalkan.....
mane hilangnya perasaan insaf dan taubat?!
hilang kerana amarah dan perasaan curiga...
jangan kita lupa kata2 azimat sebelum dihembus....
jangan kita lupa janji2 kita...
jangan mungkiri nya....
tanamkan keyakinan dihati......
kesucian di akal fikiran...
lalu hembuslah minta pertolongan..
nafas sebagai pengantaraan.......
keikhlasan didalam niat yg suratkan.................
mati aku kerana Dia.......
pembunuhan hatiku kerana dunia......


-black farezullah-


No comments:

Post a Comment